Wednesday 1 June 2011

kebaikan Olive Oil kepada kucing

olive oil or minyak zaitun merupakan kaya dengan khasiatny serta banyak faedah yang dapat kite amek seperti membantu masalah sembelit n laen2 agy..ia juga berfungsi sama kepada kucing jika diberikan mengikut sukatan yang betul..
Antara faedah dari olive oil kepada kucing
penambah selera~dengan menambahkan sedikit minyak zaitun kedalam makananny kerana aromany menarik perhatian kucing,ianya juga boley menambah selera kepada kucing tetapi perlu diberikan dalam kuantiti yang sikit.
mengemukkan~minyak zaitun kaya dengan "fatty acid" n vitamin E.
masalah sembelit~juga berfungsi sebagai pelincir didalam ususny bagi melancarkan penghadaman serta pengkumuhan.
**tambahan satu sudu kecik minyak zaitun kedalam makananny terutamany jenis dryfood n cume diberikan 3kali seminggu**
menghindari hairball~jilatan kucing pada bulu-buluny n secara tidak langsung tertelan bulu-buluny.minyak zaitun membantu melincirkan / menghuraikan bulu yang terkumpul didalam perutny serta memudahkanny memuntahkan kembali.
pencuci telinga~minyak zaitun adala bahan terbaek untuk mencuci telinga kucing terutamany yang dihinggapi Earmites kerana minyak ne akan melemaskanny.
**celupkan n basahkan putik kapas dengan minyak zaitun n cuci didalam telinga dengan berhati-hati,minyak ne digunakan sebagai "eardrop" untuk melemaskan earmites**


Warning>pemberian berlebihan mungkin akan menyebabkan kucing mengalami masalah kegemukan or berat badan yang mungkin mengundang risiko diabetes serta masalah jangtung.

thanz 4 reading..do come n visit again.

No comments:

Post a Comment