Tuesday 26 April 2011

apa erti cinta??

dalam satu kisah percintaan yg menarik.sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yg indah..kemudian mereka bhenti di sbuah bangku yg dsediakan di tepi tasik.kemudian si isteri brtanya kepada si suami.
saksikan dialog mereka

isteri : mengapa abang menyayangi saya? mengapa abang cintakn saya?

suami : abang tidak boley menerangkn sebabnya namun begitu abang memang menyayangi n menyintai sayang!

isteri : abang tak boley terangkn sebabny? bagaimana abang boley katakn abang sayang dan cintakn saya sedngkn abang tidak boleh menerangknnya.

suami : betul! abang tak tahu sebabnya..tapi abang boley buktikan bhw abang memang cintakn sayang!

isteri : tak boley! saya tak mahu bukti..tidak! saya hendak abang terangkan sebabny..kawan2 saya yg laen mempunyai suami n teman laki,sumenya tahu menerangkan mengapa mereka menyintai tidak kire dlam bentuk puisi mahupun syair.namun begitu abang tidak boley terangkn sebabny kpd saya.

si suami menarik nafas panjang n berkata "Baiklah! abang mencintai ayang sebab sayang cantik,mempunyai suare merdu,penyayang n mengingati abang selalu..abang juga sukekan senyuman manis ayang n setiap tapak sayang melangkah,disitula cinta abang bersama sayang!"

si isteri tersenyum n berpuas hati dgn penerangan suaminy tdy..namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan n koma.

si suami sngat bersedih n mnulis spucuk surat kepada isterinya yg disayangi..surat tu diletakkan berhampiran isteriny dihospital..surat tersebut bbunyi begini...:

"sayang! jika disebabkan suare,aku menyintai mu..sekarang boleykah engkau bersuare?Tidak! oleh itu aku tidak boley mencintai mu..jika disebabkan kasih sayang n ingatan aku menyintai mu..sekarang boleykah engkau menunjukkanny?Tidak! oleh itu aku tidak boley mencintai mu..jika disebabkan senyuman aku menyintai mu..sekarang boleykah engkau tersenyum?Tidak! oleh itu aku tidak boley menyintai mu..jika disebabkan setiap langkah aku menyintai mu..sekarang boleykah engkau melangkah?Tidak! oleh itu aku tidak boley mencintai mu..Jika cinta memerlukan sebabny,seperti sekarang.Aku tidak mempunyai sebab untuk mencintai mu lagy..adakah cinta memerlukan sebab??Tidak! aku masih mencintai mu dulu,kini n selamanya..oleh itu cinta tidak perlu ada sebab tetapi sekiranya kita taw hati yg ikhlas n menyayangi,menyintai sepenuh hati,janganla sesekali meraguiny mahupun sangsi akan ketulusan nya..kadangkala perkara tercantik n terbaik di dunia tidak boleh dilihat n dipegang.namun begitu ia boley dirasai dlam hati..

thanz 4 reading..do come n visit again.

No comments:

Post a Comment